close
تبلیغات در اینترنت
معرفت


عضو شوید


نام کاربری :
رمز عبور :

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

معرفت
تاریخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1395
بازدید : 844
نویسنده :

به طور كلي در برخورد با مسائل مجهول غالباً به دو صورت و در دو مرتبه شناخت و آگاهي پيدا مي‌كنيم . آگاهي اجمالي و درك تفصيلي . وقتي چيزي كه معلوم ما و مورد درك ما واقع مي شود يك جسم يا شخص باشد ، اين دو مرتبه به دو صورت معرفت به اسم و معرفت به صفات مطرح مي‌شوند .

 

6.jpg

 

معرفت به اسم

فرض كنيد هنگامي كه به دنبال پزشكي حاذق براي درمان بيماريمان مي‌گرديم ، با نام يك پزشك برخورد مي‌كنيم . اين اولين قدم است ، وقتي از نام پدر و مادر او آگاهي پيدا مي‌كنيم يا بدانيم كه او از اقوام يا آشنايان ماست ، شناخت ما نسبت به « اسم لفظي » او كامل مي‌شود . در قدم بعد وقتي با اين پزشك برخورد مي‌كنيم : نوع صدا ، قيافه ، خصوصيات ظاهري و ويژگي‌هاي پديدار او را درك خواهيم كرد . به اين ترتيب ، اگر در جمعي نا آشنا قرار گيريم ، ميتوانيم او را از طريق نام و مشخصات شناسنامه‌اي و يا از روي شكل و صورت ظاهري شناسايي كنيم و به اين ترتيب بين او و ديگران تمايز ايجاد كنيم . البته اين حد از معرفت ، سطحي‌ترين رتبه‌ي شناخت ما نسبت به آن پزشك است و تا اينجا صرفاً شناختي سطحي و اجمالي نسبت به او يافته‌ايم .

 

معرفت به وصف

اما وقتي كمالات باطني پزشك را مي‌شناسيم و مي‌فهميم كه او فردي حاذق ،‌مومن و متخصص است ، يا هنگامي كه نوع تخصص او را تشخيص مي‌دهيم ، معرفت گسترده‌تر و عميق‌تري را به كف آورده‌ايم .

در همين مرتبه ( معرفت به صفت ) نيز به سه گونه مي‌توانيم نسبت به آن پزشك شناخت داشته باشيم . يك زمان هست كه مي‌شنويم افراد بسياري بيمار او بوده‌اند و او با تخصص خود به گونه‌اي آنان را هدايت كرده كه از رنج نجات يافته‌اند .در اين مرحله صرفاً وصف مهارت او را مي‌شنويم . در مرتبه‌ي بعد و به صورت عميقتر با يكي از نزديكان و آشنايان مواجه مي‌شويم كه با مراجعه به آن پزشك ، به شفا دست پيدا كرده است . در اين مرتبه به گونه‌اي ژرف‌تر با وصف اين پزشك مواجه مي‌شويم . اما عميق‌ترين مرتبه در برخورد ما با او اين است كه خودمان ،‌در حاليكه به آن بيماري سخت و لاعلاج مبتلا هستيم، به او رجوع كنيم و با طي دوره‌ي درماني ، دردمان تسكين يابد و به سلامت برسيم .

به اين ترتيب در معرفت ما به وصف آن پزشك سه گونه برخورد مطرح شده كه مرحله به مرحله عميق‌تر ، آشكارتر و جزئي‌تر مي‌شوند. تا جايي كه در مرحله‌ي سوم كاملاً وصف مهارت وتخصص آن پزشكي براي ما جا مي‌افتد ، يا به اصطلاح وجدائي ما مي شود .

 

17.jpg

 

معرفت اسمي امام عصر عليه السلام

هنگامي كه بحث معرفت امام مطرح مي‌شود . همه‌ي اين مراحل قابل طرح است . اگر صرفاً از نام و نسب امام عصر عليه السلام آگاه شويم و فرضاً بدانيم ايشان در چه سالي تولد يافته‌اند، در چه شهري زيسته‌اند و از چه زماني از ديده‌ي انسانها پنهان شده‌اند؛ معرفت به « اسم » ايشان پيدا كرده‌ايم . به اين معنا كه از يك سري خصوصيات اوليه‌ي ايشان آگاه شده‌ايم .وقتي توصيف سيماي ايشان را مي‌شنويم يا خصوصيات جسمي ايشان را براي ما مي‌گويند ، اين معرفت اسمي كامل مي‌شود و ما اگر با آن بزرگوار برخورد كنيم - به خواست خود ايشان _ آن عزيز را خواهيم شناخت و يا به اصطلاح ايشان را به جا خواهيم آورد . مرحله‌ي بعد كه مهمتر مي‌نمايد ، اين است كه اوصاف امام عصر عليه السلام را از ديگران بشنويم يا تحقق يكي از اين اوصاف را در كسي ببينيم.‌ (‌مثلاً بيماري را كه به دست آن حضرت شفا يافته زيارت كنيم ) يا اين سعادت به ما رو كند و خودمان با آن پيشنواي بلند مرتبه برخورد كنيم و از نزديك جرعه نوش درياي كمالات ايشان گرديم .

اكنون معرفت به اسم را به مطالعه‌ي آثار مختلفي كه در اين باب نگارش شده وامي‌نهيم و در اين مجال از خرمن فضايل و اوصاف نيكوي آن دردانه ،‌ به سه وصف اشاره مي‌كنيم .


می توانید دیدگاه خود را بنویسید

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

RSS

Powered By
Rozblog.Com